Sve o kompasu

  • 43 replies
  • 4535 views
*

Offline outsider76

  • **
  • 81
  • -1
  • Spol: Muški
Odg: Sve o kompasu
« Odgovori #40 u: 25 Studeni , 2018, 14:52 »
Zaboravili ste i avione jer i avioni koriste isto kao i čamci iliti brodovi a i tenkovi .. Budući da se radi o objekima u pokretu kod kojih često se mijenja kut i sl zbog pokreta i brzine pa je često prisutuno kratko odstupanje od smjera koje se vremenom ispravi tu se koriste žirokompasi tj žiro-magnetski ( ako se dobro sjećam kako je to meni kao balavcu kapetan na brodu bivše jugolinije objašnjavao ). Kod običnog suhog ili punjenog tekućinom svaki vrag metalni djeluje na iglu ako je u određenoj blizini bio megnetiziran ili ne..

*

Offline poljičanin

  • *
  • 1941
  • 20
Odg: Sve o kompasu
« Odgovori #41 u: 02 Veljača , 2019, 18:56 »
Svaki uređaj, a onda i kompas, ima neka svoja pravila uporabe i zahtjeva neku svoju higijenu. Svima nama koji ga koristimo znamo, iz iskustva, da se ne dobije uvijek točno mjerenje, možda željeznička infrastruktura, možda željezna ruda u zemlji, možda željezna industrijska postrojenja, možda dalekovodi, možda električni izboji tijekom nevremena, možda smo nestrpljivi, ali možda i kompas nije ispravan. Za navigaciju u planinama to možda i nije problem, ali ako ne očitamo dobro i unesemo zato pogrešku od jednog ili dva stupnja na vojnom kompasu, 20 ili 40 metara, možda granatama poklopite svoje. Osim toga, ne koristi se kompas baš često, a kad krenemo u pustolovinu, uzimamo ga zdravo za gotovo: pa što tu ima uopće što bi se moglo pokvariti.

Ali nije baš tako. Zato ću danas malo o kompasu, ali ne u prirodi, nego kući, prije nego što se zaputimo u prirodu.

Kako sam spomenuo, obično ne razmišljamo o kompasu dok ga ne uzmemo u ruke, a trebali bi.

Skladištenje

Kada kompas odlažemo, nakon uporabe, ali i vjerojatno daleko od slijedeće ponovne uporabe, najbolje je da se nalazi u originalnoj futroli, u vodoravnom (radnom) položaju. Prije pohranjivanja provjerimo je li čist, te ima li kakvih čestica željeza na njemu ili u futroli. Naime, igla mora biti slobodna, mora se okretati u skladu s temeljnim zakonima fizike, a ako se ne nalazi u spomenutom položaju, nego u nekom gdje je igla nepomična (u pravilu u nekoj ostavi u kojoj se mogu pronaći različiti kućanski uređaju s elektromotorima, zvučnici, različiti ukrasi s magnetom i sl.), može doći do demagetizacije igle. Ako se magnetska igla slobodno okreće, ta pojava će se izbjeći. Uz ovakve razloge demagnetizacije, do toga može doći i zbog starosti kompasa, loše kvalitete kompasa, a magnet je osjetljiv i na udarce.

Provjera kompasa

Sad smo nakon pola godine izvadili kompas i idemo na planinarenje, međutim, je li kompas ispravan? To se jednostavno provjeri: kompas postavimo na ravnu podlogu od nemagnetskog materijala, znači bez ikakvog željeza (i beton je armiran!, i u njemu ima željeza), tako da možemo naciljati preko kompasa u neki udaljeni objekt. Nakon što se igla umirila, izmjerimo azimut i zabilježimo ga. Sada ga dignemo s podloge i zarotiramo oko osi istok-zapad, vratimo ga na mjesto s kojeg smo ga uzeli i ponovno izmjerimo azimut i zapišemo rezultat. Ako nakon nekoliko ponavljanja dobijemo isti rezultat, kompas je isparavan i spreman za zadaću.
Druga stvar na koju treba obratiti pozornost je ravnoteža igle. Ravnoteža igle se vidi kada kompas stavimo na ravnu podlogu (provjeriti libelom!) od nemagnetskog materijala i onda pogledamo kako stoji igla u odnosu na podnicu kućišta kompasa iznad koje se igla vrti. Ako igla nije vodoravna, kompas nije potpuno ispravan.

Održavanje kompasa

Za održavanje kompasa trebalo bi se obratiti stručnjaku za kompase, ali nisam siguran da ima i jedan takav u RH. Zato ćemo biti prisiljeni sami se uhvatiti u koštac s tim problemom. Prvi je uvjet da se uopće kompas može rastaviti (kod plastičnih lijepljenih nema spasa), te da raspolažemo kompletom odgovarajućeg alata za finu mehaniku. Ako niste sigurni u sebe, povjerite zadaću nekome ko ima iskustva s finom mehanikom. Kako ima nebrojeno tipova kompasa na raspolaganju kod naših korisnika, svatko će se morati snaći s tehnikom rastavljanja, u pitanju je obično nekoliko malih vijaka, veličine onog za zglob naočari. Uostalom, Youtube nudi odgovore i na takva pitanja.

Za remagnetizaciju igle kompasa potreban nam je jaki magnet, najbolje neodimijski, ali može poslužiti i magnet iz zvučnika ili neispravnog hard diska. Tu možemo imati jedan problem: kako prepoznati koji je kraj magneta sjever, a koji jug? Odgovor će nam dati sami kompas: kad magnet približite kompasu, na nekoliko cm od kućišta kompasa, sama igla, koja je još uvijek zadržala neka magnetska svojstva, će se okrenuti prema magnetu i reći nam koji je pol magneta u pitanju: južni pol magneta će privući sjevernu stranu igle, i obrnuto. Nama treba južni kraj magneta, a da ne bi bilo zamjene, možete ga označiti flomasterom ili na neki drugi način. Sada možete zalijepiti magnet za kompas, tako da kraj igle koji pokazuje sjever, bude okrenut prema jugu magneta. U tom položaju bi trebali ostati koji dan, ali i koji sat će popraviti situaciju, pa čak i minut (što duže, to bolje). Ovim postupkom se elementarni magneti u igli ponovno usmjeravaju u željenom smjeru. POZOR! U koliko krivo remagnetizirate iglu, ona će pokazivati jug umjesto sjevera, ali to nije nikakav problem, ponovite remagnetizaciju suprotnim postupkom i sve će se vratiti u prvobitno stanje.

Evo kako se to može raditi:


Da se vratimo na problem broj dva: igla nije u ravnoteži. Kod nekih kompasa postoji klizač na igli, kojim se igla dovodi u ravnotežu, ali to je rijetkost. Vodoravnost se može postići nanošenjem nemanetskog laka na kraj igle koji je lakši, dok igla ponovno ne dođe u ravnotežu. A to da li je lak magnetičan ili ne, provjerava se tako da ga se nanese u debljem sloju na papir i približi igli – ako igla reagira, lak ne valja.

Prije sastavljanja kompasa obvezatno provjerite da nije ostao kakav trunak željeza.

Postoji još jedna stvar o kojoj se mora voditi računa, osobito kod jeftinih kompasa kod kojih je skala kutomjera lijepljena na podlogu: kada stanete okomito iznad igle kompasa, kazaljka mora pokazivati točno jug i istovremeno drugi kraj kazaljke točno sjever. U koliko to nije tako, kazaljka je u ekscentru u odnosu na kutomjer – kompas nije točan, iako je ispravan. Sada bi trebalo odlijepiti kutomjer i ponovno ga ispravno zalijepiti.


*

Offline poljičanin

  • *
  • 1941
  • 20
Odg: Sve o kompasu
« Odgovori #42 u: 05 Veljača , 2019, 22:28 »
Neregistriranim korisnicima zabranjen je pristup poveznicama i slikama. Registriraj se ili Prijavi
M53 je jako dobar i precizan kompas bolji nego ono smeće američko od lensatic kompasa koji imaju no ima jednu jako veliku manu a to je da ne oprašta pad i udarce odmah rubin unutar igle koji služi kao ležaj ode i igla se nagne pa struže po dnu .. Dan danas drže cijenu a onda su bili skupi na nas su se derali prije nego bi ga uzeli u ruke da nam slučajno ne bi pao ... Većina koje sam vidio u prodaji po njuškalu i ako su dobri dok dođu poštom ne prežive a pola ih je već uništeno ... Njemački Marschkompass modeli F65, F70, i F73 koje je pravio Freiberger Präzisionsmechanik punjeni tekućinom koji su dolazili tu tokom rata su nekako zahvalniji i bolji ako nisu dobili balončić kao i Ruski Adrianov koji mi je podjednako dobar ..
Neregistriranim korisnicima zabranjen je pristup poveznicama i slikama. Registriraj se ili Prijavi ILI Neregistriranim korisnicima zabranjen je pristup poveznicama i slikama. Registriraj se ili Prijavi!


Ne znam kako sam preskočio vaj post, ali rijetko kojeg kompasa sam se užasavo, kao ovog istočnonjemačkog Marschkompassa. Zapravo, kao kompas uopće nije bio loš, imao je neka dobra i zanimljiva rješenja, ali na živce mi je išla podjela. Čak mi nije smetala sam podjela na 60 tisućitih, ok, ako znaš raditi s tim, i to je ok. Nešto drugo mi je išlo na živce: podjela na kompasu, od po 1 tisućiti, same crte su preširoke. Kako sam za vrijeme rata imao proteaktor otiskan na listu paus-papira, promjera 12 cm i označen u stupnjevima, to je bila noćna mora preračunavanja nepreciznog očitanja iz istočnog koordinatnog sustava u stupnjeve. Glupo se gubilo vrijeme na preračunavanje i gubilo na preciznosti i onako nepreciznog očitanja, na području u kojem se nije lako snaći po reljefu.

GOSTI NE VIDE SLIKE, Neregistriranim korisnicima zabranjen je pristup poveznicama i slikama. Registriraj se ili Prijavi ILI Neregistriranim korisnicima zabranjen je pristup poveznicama i slikama. Registriraj se ili Prijavi!


Samo jedan kompas mi ide više naživce, moj lensatički kompas, neko kinesko g..no, s kojim se uopće ne može očitati azimut, a vrijeme smirivanja igle traje u desecima sekundi. I odavno bi završio pod čekićem da nije poklon. Imam, doduše, ideju kako ga učiniti uporabljivim, ali sad za to nemam vremena.

Sam kompas izgleda dosta jeftino, neka crna plastika koja podsjeća na bakelit, okretanje prstena ide teško u škripu visokih tonova.
« Zadnja izmjena: 05 Veljača , 2019, 22:31 od poljičanin »

*

Offline kresgor

  • **
  • 16
  • 3
  • Spol: Muški
Odg: Sve o kompasu
« Odgovori #43 u: 06 Veljača , 2019, 00:46 »
Osobno hvala barba Poljičaninu na ovakvom školskom i studioznom izlaganju, a najviše na nesebičnom dijeljenju iskustva i informacija o istome. Znanje svima! :)