Svaki uređaj, a onda i kompas, ima neka svoja pravila uporabe i zahtjeva neku svoju higijenu. Svima nama koji ga koristimo znamo, iz iskustva, da se ne dobije uvijek točno mjerenje, možda željeznička infrastruktura, možda željezna ruda u zemlji, možda željezna industrijska postrojenja, možda dalekovodi, možda električni izboji tijekom nevremena, možda smo nestrpljivi, ali možda i kompas nije ispravan. Za navigaciju u planinama to možda i nije problem, ali ako ne očitamo dobro i unesemo zato pogrešku od jednog ili dva stupnja na vojnom kompasu, 20 ili 40 metara, možda granatama poklopite svoje. Osim toga, ne koristi se kompas baš često, a kad krenemo u pustolovinu, uzimamo ga zdravo za gotovo: pa što tu ima uopće što bi se moglo pokvariti.
Ali nije baš tako. Zato ću danas malo o kompasu, ali ne u prirodi, nego kući, prije nego što se zaputimo u prirodu.
Kako sam spomenuo, obično ne razmišljamo o kompasu dok ga ne uzmemo u ruke, a trebali bi.
SkladištenjeKada kompas odlažemo, nakon uporabe, ali i vjerojatno daleko od slijedeće ponovne uporabe, najbolje je da se nalazi u originalnoj futroli, u vodoravnom (radnom) položaju. Prije pohranjivanja provjerimo je li čist, te ima li kakvih čestica željeza na njemu ili u futroli. Naime, igla mora biti slobodna, mora se okretati u skladu s temeljnim zakonima fizike, a ako se ne nalazi u spomenutom položaju, nego u nekom gdje je igla nepomična (u pravilu u nekoj ostavi u kojoj se mogu pronaći različiti kućanski uređaju s elektromotorima, zvučnici, različiti ukrasi s magnetom i sl.), može doći do demagetizacije igle. Ako se magnetska igla slobodno okreće, ta pojava će se izbjeći. Uz ovakve razloge demagnetizacije, do toga može doći i zbog starosti kompasa, loše kvalitete kompasa, a magnet je osjetljiv i na udarce.
Provjera kompasaSad smo nakon pola godine izvadili kompas i idemo na planinarenje, međutim, je li kompas ispravan? To se jednostavno provjeri: kompas postavimo na ravnu podlogu od nemagnetskog materijala, znači bez ikakvog željeza (i beton je armiran!, i u njemu ima željeza), tako da možemo naciljati preko kompasa u neki udaljeni objekt. Nakon što se igla umirila, izmjerimo azimut i zabilježimo ga. Sada ga dignemo s podloge i zarotiramo oko osi istok-zapad, vratimo ga na mjesto s kojeg smo ga uzeli i ponovno izmjerimo azimut i zapišemo rezultat. Ako nakon nekoliko ponavljanja dobijemo isti rezultat, kompas je isparavan i spreman za zadaću.
Druga stvar na koju treba obratiti pozornost je ravnoteža igle. Ravnoteža igle se vidi kada kompas stavimo na ravnu podlogu (provjeriti libelom!) od nemagnetskog materijala i onda pogledamo kako stoji igla u odnosu na podnicu kućišta kompasa iznad koje se igla vrti. Ako igla nije vodoravna, kompas nije potpuno ispravan.
Održavanje kompasaZa održavanje kompasa trebalo bi se obratiti stručnjaku za kompase, ali nisam siguran da ima i jedan takav u RH. Zato ćemo biti prisiljeni sami se uhvatiti u koštac s tim problemom. Prvi je uvjet da se uopće kompas može rastaviti (kod plastičnih lijepljenih nema spasa), te da raspolažemo kompletom odgovarajućeg alata za finu mehaniku. Ako niste sigurni u sebe, povjerite zadaću nekome ko ima iskustva s finom mehanikom. Kako ima nebrojeno tipova kompasa na raspolaganju kod naših korisnika, svatko će se morati snaći s tehnikom rastavljanja, u pitanju je obično nekoliko malih vijaka, veličine onog za zglob naočari. Uostalom, Youtube nudi odgovore i na takva pitanja.
Za remagnetizaciju igle kompasa potreban nam je jaki magnet, najbolje neodimijski, ali može poslužiti i magnet iz zvučnika ili neispravnog hard diska. Tu možemo imati jedan problem: kako prepoznati koji je kraj magneta sjever, a koji jug? Odgovor će nam dati sami kompas: kad magnet približite kompasu, na nekoliko cm od kućišta kompasa, sama igla, koja je još uvijek zadržala neka magnetska svojstva, će se okrenuti prema magnetu i reći nam koji je pol magneta u pitanju: južni pol magneta će privući sjevernu stranu igle, i obrnuto. Nama treba južni kraj magneta, a da ne bi bilo zamjene, možete ga označiti flomasterom ili na neki drugi način. Sada možete zalijepiti magnet za kompas, tako da kraj igle koji pokazuje sjever, bude okrenut prema jugu magneta. U tom položaju bi trebali ostati koji dan, ali i koji sat će popraviti situaciju, pa čak i minut (što duže, to bolje). Ovim postupkom se elementarni magneti u igli ponovno usmjeravaju u željenom smjeru. POZOR! U koliko krivo remagnetizirate iglu, ona će pokazivati jug umjesto sjevera, ali to nije nikakav problem, ponovite remagnetizaciju suprotnim postupkom i sve će se vratiti u prvobitno stanje.
Evo kako se to može raditi:
Da se vratimo na problem broj dva: igla nije u ravnoteži. Kod nekih kompasa postoji klizač na igli, kojim se igla dovodi u ravnotežu, ali to je rijetkost. Vodoravnost se može postići nanošenjem nemanetskog laka na kraj igle koji je lakši, dok igla ponovno ne dođe u ravnotežu. A to da li je lak magnetičan ili ne, provjerava se tako da ga se nanese u debljem sloju na papir i približi igli – ako igla reagira, lak ne valja.
Prije sastavljanja kompasa obvezatno provjerite da nije ostao kakav trunak željeza.
Postoji još jedna stvar o kojoj se mora voditi računa, osobito kod jeftinih kompasa kod kojih je skala kutomjera lijepljena na podlogu: kada stanete okomito iznad igle kompasa, kazaljka mora pokazivati točno jug i istovremeno drugi kraj kazaljke točno sjever. U koliko to nije tako, kazaljka je u ekscentru u odnosu na kutomjer – kompas nije točan, iako je ispravan. Sada bi trebalo odlijepiti kutomjer i ponovno ga ispravno zalijepiti.